|
| Автор | Повідомлення |
---|
Wyandotte Початківець
Ваше ім'я : Тарас Місто, область : Ужгород Повідомлення : 11 Дата реєстрації : 17.09.2014 Вік : 45
| Тема: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 14:38 | |
| Репутація повідомлення: 100% (1 голос) Сьогоднішній майстер-клас присвячений одвічній темі братів-сестер, яка тривожить людство ще з біблійних часів (згадаймо Каїна та Авеля). Не обійшла її й українська народна казка – про суперництво між найріднішими говорять, зокрема, історії «Про дідову та бабину дочку», «Кобиляча голова», «Про калинову сопілку». Головні героїні – сестри-протилежності: одна добра, роботяща, лагідна; інша вередлива, ледача та сварлива… Народна мораль завжди винагороджує першу й карає другу. Спробуємо виготовити сестер, погратися в «їхню» казку й розібратися в її моралі.[Ви повинні бути зареєстровані та підключені , щоб побачити це зображення] Творитимемо наших сестер, послуговуючись традиційною технікою української народної ляльки «княгиня», яка побутувала на Наддніпрянщині й зараз дуже популярна серед цінителів народної іграшки. Вона виділяється з-поміж усіх характерним «хрестом» на обличчі, викладеним із різнокольорових ниток. Отож до роботи. Які матеріали нам потрібні? Клаптики білої бавовняної чи сіруватої лляної тканини для виготовлення обличчя, рук та тулуба ляльок, дві кукурудзяні гички (на них триматиметься голова), кольорові кручені нитки (наприклад, червона + жовтогаряча + чорна), чергуючи які, будемо викладати на обличчі княгині «хрест», а ще кольорові клаптики тканини для того, аби зодягнути ляльки. Спочатку робимо голову. Завертаємо в білу тканину циліндричний валик із синтепону чи вати, зв’язуємо. Тепер беремо червону нитку й накладаємо посередині обличчя 6 рівних вертикальних смужок, тоді робимо 6 таких самих червоних смужок, але горизонтально. Так чергуємо кожен наступний колір (оранжевий та чорний) уздовж та впоперек обличчя, і в нас вийде різнокольоровий «хрест» (див. фото). Обрізаємо нитки й закручуємо їх на шиї ляльки. Затим беремо кукурудзяну гичку, «настромлюємо» на неї голову ляльки, «хвости» полотна від голови обмотуємо навколо гички й закріплюємо ниткою. Тепер сховаємо некрасиво намотані ззаду голови нитки за шматком білого полотна, запнувши ним голову ляльки, наче хусткою. Так само ховаємо решту гички в білу тканину. Робимо руки: в прямокутний шмат тканини завертаємо синтепон і перев’язуємо нитками. На основу закріплюємо руки за допомогою перехресного накладення жмутка червоних ниток (див. фото). Усе, основа ляльки готова. Для другої сестри змініть колір ниток (я взяла фіолетовий замість червоного на «хрест»), а інші кроки виготовлення – ті ж самі. Тепер залишилось одягнути наших сестер. Примотуємо клаптик білої тканини на пояс Дідової дочки, підперезуємо ниткою, тоді примотуємо червону запаску й підперезуємо стрічкою. Для спідниці Бабиної дочки я взяла темнішу, фіолетову тканину й зробила білу запаску (фартух), підперезала стрічкою в тон тканині. Тепер можна відтворювати казку за допомогою чотирьох основних дійових осіб: Діда, Баби та їхніх Дочок. Є ще один актор (другого плану) в цій казці – Паніматка, в якої служили дівчата. Роботою було зварити опару для всілякого лісового гаддя й нагодувати його. Це мали робити, за сюжетом, рік, а потому отримати винагороду за працю. Дідова дочка, чуйна та роботяща, добре годувала Паніматчиних вихованців, тож отримала за службу віз добра. А Бабина дочка першого ж дня зварила їм таку опару, що ті попеклися. Отих мертвих гадюк та жаб і поклала їй Паніматка до скрині й віддала через рік служби як винагороду, та ще клячу і поламаного воза. Отаке «добро» й привезла доня Бабі. Отож чарівна казка вчить не лінуватися, бути чуйними, відкликатися на чужу біду (Дідова дочка й яблуньку, криницю та шолудиву собаку почистила – за що кожен їй свого гостинця дав, і службу в Паніматки добре пройшла – тому отримала винагороду), а Бабина через свою пиху та лінощі нажила дохлих гадюк. Але ця мораль тільки «поверхнева». Набагато глибше аналізує казку Марія Чумарна. Дідова дочка – сирота, вона втратила матір, та ще й батька (бо Дід у казці завжди потурає сварливій жінці-Бабі, не захищає свою дочку й веде її в ліс, де й залишає на поруки Долі, яка свою обранку через терни таки приводить до зірок). А Бабина дочка – наче продовження самої Баби, пихатої, сварливої, злої. Але батьки її люблять, балують, захищають, роботою не навантажують… Про що ж хоче нам сказати казка? Про те, що Дідова дочка, народжена в любові, освяченому небом шлюбі, є самою досконалістю, наділена всіма талантами й чеснотами, які цінуються в людині. А от Бабина дочка народжена у формальному шлюбі, не освяченому небесною любов’ю, тому й складається не з чеснот, а з недоліків. Казка говорить про гармонію в подружньому житті, яка освячує дітей, вважає дослідниця. «Казка засвідчує, – пише Чумарна, – що самодостатнє земноводне жіноче начало, не освячене небесним вогнем, приречене повернутися до своєї гадючої сутності, тому Бабина дочка й отримує в нагороду скриню з мертвим гаддям. Краса та багатство перебувають там, де все перебуває в гармонійному русі, а там, де земне, грубе матеріальне начало переважає над духовним, там – виродження». Отож дослідниця радить усім правильно влаштовувати своє подружнє життя – для того, аби народжувати й виховувати «дідових» дочок, а не породжувати «бабиних». Натхнення вам у роботі та переповіданні дітям казок! Тетяна КОГУТИЧ
|
| | | Кася V.I.P.
Місто, область : Черкаси Повідомлення : 817 Дата реєстрації : 09.06.2014 Вік : 51
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 15:00 | |
| Ловкі мотанки! Щось у мене давно руки до мотанок не доходили.
|
| | | Михалич Ветеран форуму
Ваше ім'я : Михалыч Місто, область : Полтава Повідомлення : 40130 Дата реєстрації : 08.06.2014 Вік : 57 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 15:14 | |
| - Wyandotte пише:
- Сьогоднішній майстер-клас
:13: :
|
| | | Михалич Ветеран форуму
Ваше ім'я : Михалыч Місто, область : Полтава Повідомлення : 40130 Дата реєстрації : 08.06.2014 Вік : 57 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 15:14 | |
| |
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 16:43 | |
| Репутація повідомлення: 100% (1 голос) |
| | | Wyandotte Початківець
Ваше ім'я : Тарас Місто, область : Ужгород Повідомлення : 11 Дата реєстрації : 17.09.2014 Вік : 45
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 19:58 | |
| |
| | | Marina+Robert Початківець
Ваше ім'я : Марина Місто, область : Украина г.Ужгород Повідомлення : 30 Дата реєстрації : 16.09.2014 Вік : 48
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 20:06 | |
| дуже гарні мотанки,я мотала тільки мотанку десятиручку.
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 26.11.14 20:56 | |
| |
| | | Marina+Robert Початківець
Ваше ім'я : Марина Місто, область : Украина г.Ужгород Повідомлення : 30 Дата реєстрації : 16.09.2014 Вік : 48
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 8:58 | |
| Репутація повідомлення: 100% (1 голос) Каттеина а Ви мотаєте мотанки цілеспрямовано, наприклад "здравушка" для одужання, її мотають з молитвами, чи тільки для краси?
|
| | | Кася V.I.P.
Місто, область : Черкаси Повідомлення : 817 Дата реєстрації : 09.06.2014 Вік : 51
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 10:00 | |
| Каттеина, Катюнь, твої мотанки такі ошатні, гонорові. Гарні!
|
| | | Кася V.I.P.
Місто, область : Черкаси Повідомлення : 817 Дата реєстрації : 09.06.2014 Вік : 51
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 10:04 | |
| |
| | | Marina+Robert Початківець
Ваше ім'я : Марина Місто, область : Украина г.Ужгород Повідомлення : 30 Дата реєстрації : 16.09.2014 Вік : 48
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 10:07 | |
| Кася, ВААУУУ!Ви робили чи на весілля подарували?
|
| | | Кася V.I.P.
Місто, область : Черкаси Повідомлення : 817 Дата реєстрації : 09.06.2014 Вік : 51
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 10:27 | |
| Репутація повідомлення: 100% (1 голос) Я робила...
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 13:57 | |
| - Marina+Robert пише:
- Каттеина а Ви мотаєте мотанки цілеспрямовано, наприклад "здравушка" для одужання, її мотають з молитвами, чи тільки для краси?
Я коли мотанки мотаю, то завжди з побажаннями, то кому що потрібніше, здоров'я, щастя, любові, миру та спокою. Та ще дивлячись для кого, дитинки, чи дорослого. То мої мотанки мабуть швидше обереги. - Кася пише:
- Катюнь, твої мотанки такі ошатні, гонорові. Гарні!
Касю, дякую, то ж кожна під свого господаря. - Кася пише:
- А ось мої "Нерозлучники"
Які чудові!!!! Ти молодець, так чудово.
|
| | | Ирина Иванова V.I.P.
Ваше ім'я : Ирина Иванова Місто, область : Черкасская обл. Золотоноша Повідомлення : 1449 Дата реєстрації : 24.10.2014 Вік : 44 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 18:07 | |
| Ой, дівчатка, таки мотанки гарні! :flower: (я з вами на українській мові почну розмовляти, нарешті! ) Я бачила у сіті, але не знала що вони, як обереги.
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 18:18 | |
| О ось трохи з тенет інтернету, про мотанку:
Лялька-мотанка – українська народна лялька, символ жіночої мудрості, родинний оберіг. Здавен у кожній родині лялька-мотанка виконувала роль оберегу, була символом мудрості, берегинею роду, символом матері-прародительниці та зв’язку між поколіннями, одна із найдревніших іграшок і сакральних (священних) істот нашого народу, якій тисячі й тисячі років. Скільки існує людство, стільки років цій іграшці, яка повинна була дитину заспокоїти, нагодувати і зберегти. Бо мати, залишаючи дитя, замотувала фрукти чи хліб у шматочок * тканини, прив’язувала паличку і давала, як іграшку, тому в основі ляльки — хрест. Людина вигадувала ляльку-мотанку, подібну собі, як забавку для дитини, як оберіг дому. Виготовляючи цей сакральний предмет, жінки вкладали у неї свою енергію, певні думки і побажання. Ляльку-мотанку передавала мати дочці, коли віддавала до іншого роду, а дочка, у свою чергу, своїй дитині. Це ніби ниточка, яка зв’язувала увесь рід.
Наші пращури вірили, що лялька є посередником між живими та тими, хто ще народиться. Тому на заміжжя дівчини разом із рушниками і сорочками в скриню до приданого клали ляльки. Робили їх дуже ретельно: одягали в українське народне вбрання як наречену, плели вінок на голову і обов’язково «додавали» нареченого — мусила бути пара. Відразу після одруження тими ляльками бавилися — вважалося, що так швидше народяться діти. Обличчя у «плодоносних» ляльок немає — невідомо ж, хто прийде на світ.
Берегиням — іншому різновиду — на обличчі намотували хрести. І виготовляли їх на різні потреби: аби людина одужала, аби пішов дощ чи навпаки — припинилася злива, вщух буревій...
Усі елементи одягу мотанки є символічними: спідниця уособлює землю; сорочка — три часи: минулий, теперішній і майбутній; головний убір — очіпок, стрічка чи хустка — зв’язок із небом... Українська лялька тим унікальна, що вона — така ж, яка була тисячі років тому! Найдавніші — глиняні — сягають доби Трипілля!
* *
Лялька-мотанка не випадково не має обличчя. Адже вона виникла не як іграшка, а як сакральна річ. Вона мала прикликати дух померлої або ще не народженої людини до живих, запросити її в коло сім’ї, до столу чи до тієї дитини, яку виховувала. ВОНА виховувала. Бо уособлювала дух прадавнього Предка, а відтак не дівчинка гралася лялькою, а лялька, як стара баба, передавала досвід минулого новому поколінню.
Сакральна істота з хрестом замість обличчя, символізує гармонію вертикалі (духовності) і горизонталі (земного розвитку людини), тобто допомагає гармонізувати простір. Такі іграшки повинні знаходитися на покуті зі сторони сходу сонця, над ліжечком дітей (оберігає дитину), над дверима (зустрічає і проводжає гостей)...
*Ляльку робили, коли викликали духа. Іноді її знищували, спалювали, щоб ця річ забрала, наприклад, недугу. Якщо писанкою «викочували» хворобу, то ляльку виготовляли тоді, коли треба було про щось швидко попросити або подія була значна. Знищували її, коли намагалися вилікувати людину чи прикликати дощ. Тобто її віддавали богам — вона ставала жертвою й могла заміщати собою живу істоту. Тому її обличчя було відокремлене від будь-якої особи, щоб ніхто не постраждав під час знищення мотанки — аби не зашкодити живим. Наші предки вважали, що лялька з певними вираженими рисами обличчя – будь то очі чи ротик – може прив’язувати до себе душу того, хто нею грається, що може понести за собою небажані наслідки. Окрім того, за таким хрестоподібним личком можна уявити собі яке завгодно. І, зрештою, хрест у колі — це солярний знак, тож лялька із таким обличчям несе в собі сонячну енергетику. Ну, а в голівку мотанки часто зав’язували зернятка пшениці. Це теж надавало їй сакрального значення, бо зерно пов’язане з померлими чи ненародженими душами. Коли його «ховають», воно оживає, проростає і знову розпочинає одвічний коловорот життя. Тому мотанку пов’язують із уявленнями про життя й небуття, із досвідом минулих поколінь та їхнім зв’язком із поколіннями наступними.
*Лялька-мотанка приходить у наш світ у якомусь образі, створюється з певною ціллю. Її виготовляли із різними побажаннями, наділяли різними символічними значеннями: на щасливу долю, сприяння потаємним бажанням, гармонії людини з природою, на успіх і здоров’я, на добро і злагоду. І обов’язково, ці обереги несуть у собі позитивну енергетику.
Мотанка виконується виключно шляхом намотування, не має обличчя і несе в собі тепло людських рук, любов і турботу, з якою створена… Вона може бути плетена із соломи чи зовсім без застосування нитки, коли всі вузли закріплюються архітектонічно за рахунок того матеріалу, з якого робиться мотанка. Голова називається «куклою». Для неї шматочок тканини складається вузенько (як пасок або крайка), а тоді згортається «рулетиком» і обмотується тканиною. «Куклою» величають і перший обжинковий сніп, закручений в особливий спосіб. Таке ж наймення у дитячої «пустушки» — хліба, загорнутого в полотнинку (її раніше давали до ротика немовляті). Тобто шматочок хліба чи тканини або зерно, загорнуте в полотнину, — це голова, що уособлює дух істоти. Приєднується вона дуже просто: до колодки, до трісочки, до кукурудзяного стебельця — будь-чого. Мотанка навіть може не мати рук — тільки обгортається тканиною. І тут уже годиться все, що знайдеться в господі. Раніше найкоштовнішим убранням для ляльки ставали клапті старих вишитих сорочок, іншого одягу. Власне, тому українська мотанка позначена регіональними ознаками тієї місцини, де її виготовлено.
Лялька-мотанка ні в якому разі не шиється, не проколюється голками чи шпильками – виключно мотається. Звідси і назва - МОТАНКИ. Голку можна застосовувати лише при виготовленні одягу для ляльки і ні в якому разі не пришивати нічого до самої лялі! І Не колоти її!
Оскільки робилась лялька-мотанка з тих матеріалів, які були під руками – чи то солома, чи старі непотрібні речі, а одягалась в клаптики матерії зі старого одягу матусь і бабусь, то й не дивно, що така лялька, зроблена власноруч, оспівана піснями, обласкана казками, одягнена в усе своє, домашнє, рідне – вважалась оберегом у родині. Якщо в сім’ї хворіла дитина, то їй робили спеціальну ляльку-мотанку, яку змотували з тієї трави, яка допоможе при хворобі, її давали дитині – і забавка, і цілющий ефект!
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 18:20 | |
| Лялька-мотанка (або вузликова лялька) є прадавнім сакральним оберегом. Їй вже майже 5000 років, вона з’явилася з тих пір, як почали вирощувати льон.
Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні.
Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.
Ляльку часто використовували у ритуалах. При виготовленні ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі, або топили у воді.
При розкопках Помпей були виявлені численні лялькові лавки із збереженим товаром. Ляльковим ремеслом займалися не тільки гончарі, але і знамениті скульптори й різьбярі по дереву.
У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом. Дітки часів Римської імперії грали не тільки ляльками.
Достеменно відомо, що в Древньому Римі були лялькові будиночки з мініатюрними меблями, іграшкові звірики, солдатики, вовчки (дзига по-нашому), кульки і холо-хупи ... Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бурштину, бронзи, міді і навіть срібла з золотом.
Подібно грецьким лялькам, римські робилися голенькими, без одягу.
Ганчір'яна лялька, Стародавній Рим (4-3 ст. до н.е.) Висота 19 см (Британський музей)
Дана ганчір'яна лялька чудово складена - подивіться на пропорції!
Руки зроблені з скрученого лляного полотна (нагадує стародавні слов'янські), кольорова вовняна тканина, нині майже втрачена, покривала обличчя і тіло.
До кінця не ясно, жінка це або чоловік, але синя намистина (праворуч), швидше за все, частина прикраси - можна припустити, що це жінка.
Лялька збереглася тільки завдяки посушливому єгипетському клімату, на підставі єгипетських знахідок епохи Стародавнього Риму ми можемо зробити висновок, що лялька була дуже популярна, ця популярність притаманна їй до сих пір на території сучасної Італії.
Ляльок можна було бачити в будь-якій селянській хаті. Вони виконували різні функції - охороняли житло, дітей, сон, берегли господарство.
Діти любили ними бавитися.
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 27.11.14 18:21 | |
| Українська лялька-мотанка
Мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю обличчя. За уявленнями язичників через обличчя в ляльку вселяється душа. А душа буває доброю чи поганою.
Матеріалами для виготовлення служать натуральні матеріали (сіно, солома, дерево, трави, сухе листя, насіння, зерна). Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою.
Народ вірив, що в мотанці знаходиться дух предків і що вона може передавати досвід з покоління в покоління. Українці вважали, що цей символ приносить їм багатство та успіх.
Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки. Коли дівчина виходила заміж, мати дарувала їй ляльку-мотанку, як оберіг для нової домівки.
Хворій дитині давали пограти з лялькою. Після чого її знищували. У народі вірили, що вона вбере в себе її недугу. Коли дитина виростала, її місце в колисці займала лялька. Вона охороняла це місце від нечистої сили до народження наступної дитини.
На Різдво виготовляли спеціальних ляльок із зерна. Вони символізували добрий урожай.
Існувало три типи ляльок-мотанок: немовля, баба-берегиня, наречена.
При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я.
Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку.
Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.
В Україні народну ляльку робили з соломи, тканини, шматочків старого одягу, ниток. Спосіб простий - перекручування й перев'язування тканини.
На обличчі такої ляльки різними нитками намотується хрест.
Ляльок-мотанок або не одягали або шили їм одяг. Іноді це були мініатюрні народні костюми, традиційні для тієї чи іншої місцевості.
Колись такі ляльки робили всюди: наші прапрабабусі інших ляльок і не знали.
Мотанка виготовляється з доступного дешевого матеріалу і без будь-яких інструментів. Може бути сплетена з соломи або зовсім без застосування нитки. Голова називається «лялькою». Для неї шматочок тканини складається вузькою смужкою, а потім загортається «рулетиком» і обмотується тканиною.
«Лялькою» називається і перший обжинковий сніп, закручений особливим способом. Голова приєднується дуже просто: до колодки, до трісці, до кукурудзяного початку та ін. Мотанка навіть може не мати рук, тільки обгортається тканиною. І тут вже годиться все, що знайдеться в господарстві. Раніше найціннішою прикрасою для ляльки ставали шматки старих вишитих сорочок, іншого одягу.
Мотанки не мали обличчя, а замість очей, рота - хрест з ниток. Хрест у колі - це солярний знак*, таким чином, лялька з таким обличчям несе в собі сонячну енергетику. У голівку мотанки часто зав'язували зерна пшениці. Це також додавало їй сакральне значення, так як зерно пов'язане з померлими або ненародженими душами. Коли його «ховають», воно оживає, проростає і знову починає вічний кругообіг життя.
Тому мотанку пов'язують з уявленнями про життя і небуття, з досвідом минулих поколінь та їх зв'язком з майбутніми поколіннями. Мотанка пов'язана з усіма аграрними святами. Її роблять на Колодія, наприкінці Масниці (як уособлення зими, яку спалюють), на Івана Купала (лялька Марена). Її сакральне значення збереглося.
Обов'язкова умова - іграшка повинна бути хрестоподібної форми, щоб не нагадувати собою реальної людини.
Існує теорія, за якою українська народна лялька з'явилася внаслідок побутових змін, матеріалів і образів виготовлення культових жіночих зображень.
Після прийняття християнства язичницька міфологія тривалий час залишалася актуальною, оскільки була пов'язана з природою (обряди Масляна, Купала тощо).
Це вплинуло на ляльку - іграшку для дітей, змінило її сюжетний зміст, наповнило новим змістом. Матеріалом для таких ляльок служили солома, трава, тканина, гілки дерев, глина, дерево, очерет тощо.
Превалювання жіночих зображень над чоловічими пояснюється тим, що з жіночим образом з давніх часів асоціювалися уявлення про богиню родючості, берегиню домашнього вогнища та захисницю.
Образ молодої дівчини, "увінчаний квітами дівчини", "княгині і дружки" в окремих селах Полтавщини, Черкащини та Київщини символізує родючість та життя. Тоді як в інших селах цих областей переважає образ ляльки-матері "Богородиці".
Ляльки Середньої Наддніпрянщини своєрідні за образом виготовлення та складні за декоративною палітрою. Таку ляльку виготовляли методом зв'язування і накручування вузлів без голки та ножиць. Тому вона і називається "вузликова лялька". Існувало ще поняття "мотанки" - ляльки візуально схожою з "вузликовою", але виконаної шляхом намотування окремих шматочків тканини на основу.
Хрест на обличчі-символ веселки, тому він робиться з яскравих ниток. Обличчя-солярний знак сонця. Всі вертикальні лінії-це чоловіче начало, всі горизонтальні лінії - жіноче.
Так вже склалося, що ляльки Середньої Наддніпрянщини мають найбільш обрядовий вигляд. Вони декоративні, яскраві, строкаті, мають язичницький трохи таємничий вигляд...
Оскільки народні ляльки з тканини були невід'ємною частиною селянського побутового середовища, пов'язаної з землеробською роботою та домашнім вогнищем, тому вони і в давні часи, і сьогодні є символом родючості, материнства й своєрідним оберегом.
Ляльки виготовлялися або на швидку руку, щоб заспокоїти і зайняти дитину, або старанно як подарунок на свято, весілля, чи на день народження.
Майстерно зроблена, пишно вдягнена лялька є цінним предметом домашнього майна, разом з тим виступаючи посередницею між старшим і молодшим поколіннями, запорукою добробуту, щасливого родинного життя, й захисту від злих сил!
І сьогодні серед розмаїття сучасних ляльок народні ляльки з тканини є особливим видом з неосяжною енергетикою, які цілюще впливають на психіку й здоровий розвиток дитини. Саме тому в наші дні вони стають все більш і більш популярними!
|
| | | Каттеина Господиня нашого форуму
Ваше ім'я : Екатерина Місто, область : Суми, Нижня Сироватка Повідомлення : 6767 Дата реєстрації : 10.06.2014 Вік : 47 Нагороди :
| Тема: Re: Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) 31.12.16 17:17 | |
| |
| | | | Дідова дочка та бабина дочка (ФОТО) | |
|
Схожі теми | |
|
| Права доступу до цього форуму | Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
| |
| |
| |